loading...
عکس عاشقانه و تفربحی
محسن بازدید : 33 یکشنبه 20 تیر 1395 نظرات (0)

مدرن ازدواج کنیم یا سنتی

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان‌ جنوبی، مقوله‌ ازدواج تاریخی دیرینه دارد به گونه‌ای که به زمان حضرت آدم و هوا و داستان شکل‌گیری این دو مرتبط برمی‌گردد و بعد از آن نیز انسان جهت تشکیل زندگی و پرداختن به معیارهای اساسی آن از فاکتور مهم و مثبتی به نام ازدواج استفاده کرده و در این رهگذر گام‌های مؤثر و مفیدی را برداشته است.

ازدواج موقت


ازدواج در یک تعریف کلی عبارت است از تقبل و پذیرفتن زوج و زوجه در جهت آغاز زندگی‌ای مشترک با اهدافی معین و متعالی که به دنباله این اهداف معین و متعالی آرزوهای اجتماعی و معنوی نیز مدنظر باشند.

نقطه مقابل ازدواج سنتی، ازدواج مدرن یا ازدواج الکترونیک بوده که البته ازدواج موقت نیز در سایه‌ همین نوع ازدواج به‌وجود می‌آید.

ازدواج مقوله‌ای بس بسیط و حیاتی است

محمدرضا دستجردی استادیار ‌روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، به خبرنگار ایسنا، گفت: ازدواج مدرن و مدرنیته با توجه به نوظهور و مدرن شدن جامعه صورت گرفته و مؤلفه‌های جامعه مدرن در آن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه هدف نهایی ازدواج رسمی و دینی رسیدن به آرزوهای اجتماعی و فرهنگی است، اظهار کرد: یکی از اشکالات ازدواج به سبک مدرن در این بوده که در بسیاری از مواقع پسر و دختر از دید احساسی به مسئله نگاه کرده و بدون داشتن آگاهی تن به ازدواج می‌دهند.

استادیار ‌روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ادامه داد: پس از ازدواج نیز مشکلات آنها در زندگی مشترک در زیر یک سقف شروع شده و بروز پیدا می‌کند.

شناخت اولیه در امر ازدواج ضروری است

دستجردی با بیان اینکه در امر ازدواج باید از طرف مقابل شناخت اولیه داشته باشیم، عنوان کرد: در امر ازدواج باید عواملی مثل سن، فرهنگ دو خانواده، وضعیت اقتصادی، وضعیت تحصیلی و خصوصیت شخصیتی دو طرف را نیز در نظرگرفت و برای رسیدن به این شناخت باید مشاوره‌های قبل از ازدواج داشت.

وی تصریح کرد: در ازدواج، بحث شناخت طرف مقابل بسیار اهمیت داشته که در ازدواج سنتی به یک نحو صورت گرفته و در ازدواج مدرن به نحو دیگر انجام می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، افزود: متاسفانه برخی جوانان برداشت غیرواقعی یا ناقصی از فرآیند ازدواج سنتی داشته و فکر کرده ازدواج سنتی یعنی این که آنها حق انتخابشان را به والدین واگذار کنند.

دستجردی بیان کرد: در جامعه امروز به دلیل کمرنگ شدن ازدواج‌های سنتی اغلب جوانان برای آشنایی بیشتر با جنس مخالف و افزایش قدرت در انتخاب همسر، اقدام به برگزاری مهمانی، تفریحات مختلط دسته‌جمعی یا سفرهای گروهی می‌کنند.

وی با اشاره به اضلاع اصلی در امر ازدواج، گفت: در درجه اول احساس و در مرحله دوم تعهد به برقراری رابطه و در مرحله سوم مسئولیت پذیری بوده که باید هر سه در فرد بروز پیدا کند.

استادیار ‌روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه نباید در ازدواج بیشتر احساسات دخیل باشد، عنوان کرد: ازدواجی که فقط احساسات دخیل بوده و از روی تعهد و مسولیت‌پذیری نباشد موفق نخواهد بود.

دستجردی با بیان اینکه ازدواج‌های مدرن بیشتر تحت تاثیر ماهواره و فضای مجازی قرار می‌گیرند، بیان کرد: سنت‌ها و آداب درست ریشه‌های ما بوده و باید به آنها احترام گذاشته شود چرا که با قطع ریشه‌ها حیات روانی ما هم خشک خواهد شد.

وی با بیان اینکه آداب و رسوم صحیح به قوام زندگی کمک می‌کند، تصریح کرد: خواستگاری از طریق فضای مجازی درست نبوده و مغایر با ارزش‌های فرهنگی ما است و باید از آداب و رسوم صحیح در این زمینه استفاده کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه دین و عرف ما ازدواج غربی(سفید) را نمی‌پسندد و اینگونه ازدواج‌ها با ریشه ما سازگار نبوده، افزود: باید به سنت‌ها، فرهنگ اسلامی ایرانی و زیبایی‌های آن احترام گذاشت تا زندگی با دوامی را داشته باشیم.

کمرنگ شدن امنیت‌ها در ازدواج‌های امروزی

دستجردی با اشاره به اینکه انسان‌ها در چرخه مدرنیت، هویت خود را از دست می‌دهند، یادآور شد: انسان‌ها با غرق شدن در فضای مجازی از فضای واقعی دور شده و به دلیل ابزارهای جدید و مدرن، برای آشنایی تن به ارتباطات مجازی می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه نقش کمرنگ امنیت‌ها در ازدواج امروزی بیشتر شده است، خاطر نشان کرد: در فضای مجازی شناخت کامل و واقعی از فرد صورت نگرفته در نتیجه منجر به نتیجه نامطلوب در زندگی زناشویی خواهد داشت.

انتخاب عاقلانه ازدواج عاشقانه

مهدی قناد سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی، با اشاره به تعقیرات چشم‌گیری که در زمینه ازدواج رخ داده است، به خبرنگار ایسنا، گفت: سن ازدواج، انتخاب همسر، کاهش نقش پدر و مادر در همسر گزینی فرزندان و ازدواج به سبک‌های جدید همچنین چشم و هم چشمی در امر ازدواج از جمله تعقیرات چشم گیری بوده که در جامعه امروزی اتفاق افتاده است.

وی اظهار کرد: تعقیراتی که در ازدواج اتفاق افتاده امر مهم ازدواج را متفاوت‌تر کرده و باید این نکته مهم مد نظر باشد که انتخاب عاقلانه باعث ازدواج عاشقانه می‌شود.

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان، با اشاره به سه نوع ازدواجی که در ایران اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: در نوع اول پدر و مادر برای فرزند خود همسر انتخاب کرده در نوع دوم دو نفر همدیگر را دیده و انتخاب کرده و نوع آخر دو نفر به تنهایی تصمیم به امر ازدواج بدون دخالت پدر و مادر می‌گیرند.

قناد با اشاره به اینکه در نوع سوم ازدواج، سراسر سیاهی را به همراه داشته و همراه با پایان خوشی نبوده است، بیان کرد: باید معایب ازدواج سنتی حذف و برخی از نکات مثبت ازدواج مدرن را گرفت تا جوانان از سردرگمی نجات پیدا کنند.

وی عنوان کرد: خودشناسی، کسب مهارت و منطقی بودن در دوران آشنایی و ارزش نهادن به رسوم در امر ازدواج، به پایدار بودن ازدواج کمک خواهد کرد.

عشق، صمیمیت و اظهار علاقه عوامل مهم زندگی موفق

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه یکی از عوامل مؤثر ازدواج موفق، عشق، صمیمیت و اظهار علاقه است، افزود: ازدواج‌های سنتی به این دلیلی ناکارآمد و اشتباه بوده که دختر و پسر محبت چندانی در ابتدا نسبت به هم پیدا نمی‌کنند.

قناد با اشاره به آشنایی‌هایی که دختر و پسر در فضای مجازی دارند، یادآور شد: در این‌ گونه آشنایی‌ها چه تضمینی هست که پسر به دنبال سوء استفاه از دختر نبوده یا پسر پس از مدتی که شناخت لازم را کسب کرد، از اخلاق دختر خوشش بیاید.

وی خاطر نشان کرد: در این نوع روابط، یک حرف یا یک رفتار بی‌اهمیت، می‌تواند ارتباط را پایان داده ولی وقتی تعهد باشد ایجاد این نوع رفتارها با گذشت و چشم پوشی طرفین برطرف می‌شود.

کم رنگ‌شدن نقش والدین در ازدواج جوانان

حجت الاسلام والمسلمین محسن مشرفی، مدیر حوزه علمیه خراسان‌جنوبی، به خبرنگار ایسنا گفت: ازدواجی که با توجه به مسائل شرعی، آداب و رسومی درست و اسلامی که اجداد ما داشته‌اند انجام شود را ازدواج سنتی گفته می‌شود.

وی با اشاره به نقش والدین در ازدواج جوانان، اظهار کرد: نقش مهم پدر و مادر در امر مهم ازدواج کم رنگ شده و والدین باید بیشتر به مسایل جوانان در زمینه ازدواج اهمیت داده تا جوانان از شیوه‌های درست و اسلامی ازدواج کنند.

مدیرحوزه علمیه استان با اشاره به ازدواج‌های جدید و مدرن به سبک غربی، تصریح کرد: ازدواج‌هایی که به سبک غربی و مدرنیته انجام شده ساده و خودخوانده بوده و دختر و پسر بدون هیچ گونه تشریفاتی همچنین بدون دانستن اخلاقیات همدیگر تن به ازدواج می‌دهند.

ازدواج‌های غربی با فرهنگ ایرانی هم خوانی ندارد

مشرفی ادامه داد: گاهی اوقات با حداقل مسایل شرعی و خانوادگی این گونه ازدواج‌ها انجام شده که برگرفته از فرهنگ غربی بوده و با فرهنگ ما هم خوانی ندارد.

وی با بیان اینکه ازدواج‌هایی که به سادگی تشکیل شده به سادگی نیز از بین می‌روند، عنوان کرد: نقش پدر و مادر، محبت و حمایت آنها از جوانان باید همواره پررنگ باشد تا جوانان به فرهنگ‌های غربی در امر ازدواج روی نیاورند.

کمرنگ شدن تعلقات دینی در بین جوانان

مدیر حوزه علمیه استان با اشاره به اینکه در جامعه کنونی تعلقات دینی در سطح جامعه کم رنگ‌تر شده است، افزود: اگر جوانان اهل تکلیف دینی باشند در هر کاری، خصوصا امر ازدواج با عقلانیت تصمیم گرفته و در درجه اول خدا را هر کاری مد نظر قرار می‌دهند.

مشرفی با بیان اینکه باید ازدواج صحیح با آداب و رسوم درست سنتی را به جوانان آموزش دهیم، یادآور شد: نباید در امر ازدواج سخت‌گیری بیش از حد داشته همچنین جوانان امروزی را درک کرده و در امر ازدواج راه‌های درست را به آنها آموزش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در ازدواج‌های سنتی آرامش و مسئولیت‌پذیری بیشتر است، خاطرنشان کرد: باید از بسیاری از آسیب‌هایی که در امر ازدواج پیش می‌آید جلوگیری کرده و حرکت جهادی در این زمینه انجام داده تا شیوه‌های درست ازدواج سنتی اسلامی فرهنگ‌سازی شود.

هیچ کدام از روش‌های سنتی و مدرنیته روش کاملی نیستند

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا حسینی امام جمعه درمیان، به خبرنگار ایسنا، گفت: معایب روابط پیش از ازدواج دختر و پسر بالا بوده و بسیار آسیب‌زاخواهد بود و معمولاً مانع شکل‌گیری یک ازدواج موفق می‌شود.

وی با بیان اینکه 90 درصد از آداب ازدواج و امور اجتماعی ما در ریشه‌ها و سنت‌های ما است، اظهار کرد: راه صحیح ازدواج، همان مسیر خواستگاری رسمی پسر از دختر به همراه خانواده‌اش بوده، و می‌توان از راه‌های آشنایی با ابزار مدرن به عنوان یکی از راه‌های، ابزاره‌ها و مقدمات ازدواج استفاده کرد.

وی تصریح کرد: سایر موارد در ازدواج نیز باید طبق اصول اساسی، درست و اسلامی صورت گیرد تا ازدواجی موفق را داشت باشیم.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از روش‌های سنتی و مدرنیته روش کاملی نیستند، یادآور شد: بهترین و مطمئن‌ترین روش راه میانی بوده در این حالت فرد باید تحت نظارت خانواده‌ها با فرد مقابل آشنا شده و با مدیریت روابط سعی در کنترل احساسات و عواطف خود کند.

وی خاطرنشان کرد: جوانان وابستگی عاطفی را تا دوران نامزدی و بعد از آن به تعویق بیندازند تا با فرد مقابل آشنا شده و در مورد ازدواج با او تصمیم بگیرند.
گزارش از طیبه خسروی‌نیا خبرنگار ایسنا منطقه خراسان جنوبی
منبع:نمایندگی همدان

ازدواج موقت

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1411
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 47
  • باردید دیروز : 33
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 220
  • بازدید ماه : 688
  • بازدید سال : 11,926
  • بازدید کلی : 68,583